Å iek tiek religijos
2007-03-18RuoÅ¡iantis “Religijų istorijos” koliokviumui teko perskaityti Lao Dze “Dao De Dzing”, “Bhagavadgyta” (“Mahabharatos” dalis) ir Konfucijaus “PaÅ¡nekesius”. Pastaroji patiko labiausiai. Ne veltui Konfucijus sakÄ— viskÄ… aiÅ¡kiai ir tiesiai – be užuolankų ar kažkokių užslÄ—ptų prasmių.
Tiek Lao Dze, tiek “Bhagavadgyta” moko neveikloje įžvelgti veiklumÄ…, dirbti be aistros ir nesiekti ypatingų rezultatų. Lao Dze moko tvardyti aistras ir jausti saikÄ…. Neįsivaizduoju Å¡ių religijų pritaikymo dabartiniame pasaulyje… O juk Kinijoje gyvas daoizmas, o induistams “Bhagavadgyta” yra tarsi Å¡ventas raÅ¡tas. Galima ir saikÄ… jausti, ir aistras tvardyti, bet tuomet liksi pilka pelÄ—, paklÅ«stanti nežinia kokioms aukÅ¡tesnÄ—ms jÄ—goms, kurios tau tikrai Å¡iame pasaulyje nepadÄ—s geriau gyventi.
Lao Dze žmogus turÄ—tų nieko netrokÅ¡ti ir nieko nenorÄ—ti, tik gilintis į save, Lao Dze netgi sako, kad “savÄ™s iÅ¡aukÅ¡tinimas tolygus didžiulei nelaimei”. Žodžiu, dabar toks galÄ—tų bÅ«ti nebent visiÅ¡kas asketikas arba… narkomanas. Bet jis irgi turi norų… tam tikrų :)
“Kas stovi ant pirÅ¡tų galų, neilgai iÅ¡stovÄ—s;
kas žengia dideliais žingsniais, toli nenueis;
kas mÄ—gsta pasirodyti, to nepastebi;
kas laiko save teisiu, to negirdi;
kas giriasi nuopelnais, nieko vertingo nesukuria;
kas aukština pats save, praranda pirmenybę;
remiantis Dao, visa tai reiškia:
ryti, o ne valgyti, stypÄioti, o ne vaikÅ¡Äioti;
tokiais bjaurisi visos bÅ«tybÄ—s”
Na, kaip galima gauti geresnį darbą, įsigyti butą ar baigti mokslus vadovaujantis tokiais nurodymais? Juk jei savęs neparodysi, nepabrėži ir apie save nepriminsi, būsi niekam neįdomus ir nereikalingas.
O Å¡tai Konfucijus neprieÅ¡tarauja veiklai, jis netgi moko tobulinti save ir savo iÅ¡mintimi praturtinti kitus. Be to, man patiko jo nuostata, kad nereikia kitam daryti ar linkÄ—ti to, ko pats nenorÄ—tum patirti. Visada vadovavausi Å¡ia fraze, tik nežinojau, kad ji – Konfucijaus. Å io iÅ¡minÄiaus valdžios samprata neatitinka demokratiÅ¡kų vertybių (jis nesupranta, kaip galima rinkti valdžiÄ…), bet pamÄ…stymai, kad valdovas turi dirbti ne sau, ne grupei, o visiems valstybÄ—s gyventojams, praverstų mÅ«sų iÅ¡rinktiesiems :) Gal Seimui padovanoti Konfucijaus knygÄ…?
DÄ—stytojas Konfucijaus mokymÄ… apibendrino tokiais žodžiais “tvarka ir teisingumas”. GirdÄ—ta? O vat jei Å¡iais žodžiais prisidengÄ™ žmonÄ—s pasigilintų į konfucionizmÄ…, vadovautųsi kiek kitokiomis vertybÄ—mis.
Komentavimas leidžiamas tik registruotiems vartotojams.
Jolanta
2007-03-20 15:52labai idomiai parasei! Gal ir i “balsa” galima?
Laura
2007-03-20 18:25:D